ragedate.blogg.se

Konsumtion och live-album

Kategori: musik

Några av er som läser denna blogg känner säkert igen er i att ni kosumerar massor med musik på olika sätt. Cd, vinyl, Spotify, konserter, dvder, tidningar, böcker... You name it! En ständig resa för att hela tiden hitta nya bra artister/band och deras album. Efter att ha köpt massa cds och använt Spotify flitigt de senaste halvåret så var det dags att pausa inflödet av ny musik för mig. Det hela började med att jag hittade min iPod och började gå igenom vilken musik som fanns på den. När jag gick igenom mina köpta album jag lagt in på den, blev det uppenbart vilken slit och släng-vara musik kan bli när man har ett ständigt inflöde av den via olika kanaler. 
Det är ett riktigt I-landsproblem jag beskriver och går att applicera på mycket annat i vårt konsumtionssamhälle. 
 
Sagt och gjort så sade jag upp mitt Spotifykonto och började lägga in alla cd-skivor i iTunes. Då uppenbarade sig de live-album jag har i min samling för mig. Tidigare så har jag tyckt att live-album varit ganska onödiga, även om jag ägt ett par. Vad som känns extra gött att lyssna på ett live-album nu är att musiken faktiskt lever. Låtar kan ta andra utsvävningar än hur de låter på studioversionen. Det finns såklart live-album som är tillrättlagda i studio i efterhand, men för mig gå de bort. På ett icke-efterproducerat live-album går det inte att ljuga. Musiken låter så som artisten/bandet framför den. Det man hör ljuger inte. Det är det som är så häftigt! 
 
De live-album jag lyssnat på nu är:
 
Cannibal Corpse - Live Cannibalism 
Dave Matthews Band - The Gorge
Dave Matthews Band - Listerner Supported
Deep Purple - Made In Japan
Dream Theater - Live At The Marquee
Down - Diary Of A Mad Band
 
Det finns så klart många fler live-album som är värda att någon gång lyssna på dem. Har ni tips? Skriv dem i kommentarsfältet.
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2015-08-01 | 13:04:16

    TAW:s "Live på Rival" är fin! :-) /Larsson

  • Metallbibliotekarien säger:
    2015-08-04 | 14:26:09
    Bloggadress: http://www.werock.nu

    Det finns ju så många bra!

    Personligen har jag alltid gillat Maidens "Live After Death", vilken jag tror var den första liveskivan jag köpte. Slayers "Decade Of Agression" är ju också fin.

Kommentera inlägget här: