ragedate.blogg.se

Pinsam musik

Kategori: musik

Kan musik vara pinsam? Finns det musiker eller artister man inte gärna pratar om att man lyssnar på?
 
I många genres verkar det finnas regler för vad som är rätt och riktigt att spela i sina högtalare. "Musikpoliser" trodde jag skulle dö ut ju äldre man blivit. Men så är inte fallet. Även om hårdrock/metal är den genre som står mig allra närmst, så kan jag tycka att den ibland blir för pretentiös. 
 
När jag ser tillbaka på mitt musiklyssnande så kan jag känna att jag påverkats av dem som jag delat mitt musikintresse med. Vissa band som jag förr tyckte var löljiga har senare blivit mina favoriter. Idag känns det befängt att tänka att jag inte skulle köpa skivor med Iron Maiden, Dream Theater eller Cannibal Corpse för att deras musik skulle vara pinsam. För femton år sen tänkte jag annorlunda. Det känns märkligt hur ens relation till musik kan ändras över tid. Det finns även musik jag inte kunde vara utan tidigare, men som jag idag undrar varför jag lyssnade på då. 
 
Någon som känner igen sig i detta?

KOMMENTARER:

  • Thomas Olsson säger:
    2015-08-11 | 11:16:18

    Jag känner igen mig mycket väl i detta. Min princip nuförtiden är att försöka förstå olika musikstilar baserat på förutsättningarna. Därmed inte sagt att jag behöver gilla det, men för egen del upplever jag att en kommer långt med förståelse. En annan princip är att tänka på tvärs istället för att tänka i stilar och reflektera över exakt vad det är jag gillar i en viss musikstil. Om jag kommer på det lär jag kunna hitta ungefär samma stildrag i en annan stil. Vem vet, i den stilen kanske jag hittar något annat matnyttigt som i sin tur för mig vidare till ytterligare någon annan musik som kommer att berika mitt liv.

    Svar: Att försöka förstå musiken utifrån förutsättningarna försöker jag mig också på. Det är en rättvis metod. Ibland är det dock svårt att vara helt objektiv till musik. Kontexten är med och påverkar. I vissa fall tar den också överhand och dömer musiken på förhand.
    ragedate.blogg.se

Kommentera inlägget här: